Heeft u last van fibromyalgie?

Wij zijn er voor al uw klachten dagelijks beschikbaar tussen 08.00 en 18.00 uur

Fibromyalgie is een chronische aandoening die pijnklachten geeft in spieren en bindweefsel zonder dat er enige vorm van afwijking wordt gevonden in de spieren. Meestal gaat de pijn gaat gepaard met stijfheid, algehele vermoeidheid en stemmingswisselingen. De klachten zijn wissend door de dag aanwezig, zonder dat er een oorzaak bekend is. Hierdoor is fibromyalgie moeilijk te diagnosticeren. Er wordt gesuggereerd dat sommige mensen meer kans hebben op fibromyalgie vanwege genen die zij van hun ouders hebben geërfd.

Een theorie is dat bij mensen met fibromyalgie de hersenen en zenuwen, prikkels op normale pijnsignalen verkeerd interpreteren of overreageren. Dit kan te wijten zijn aan een chemische onbalans in de hersenen. Mensen die een ernstig fysiek of emotioneel trauma hebben doorgemaakt, kunnen dit ontwikkelen. Ook stress kan langdurige effecten op uw lichaam achterlaten. Stress wordt in verband gebracht met hormonale veranderingen die kunnen bijdragen aan fibromyalgie.

In eerste instantie wordt het stil zittend als prettig ervaren, dit leidt echter niet tot een actieve levensstijl. Hierdoor zullen kleine kwalen alleen maar groter worden. Bij Medisch centrum Thomsonplein fysio proberen wij dit proces tegen te gaan. Door middel van verschillende oefeningen, zullen spieren en gewrichten ontspannen. Het gebruik van de juiste medicatie in combinatie van lichaamsbeweging kan getracht worden de pijndrempel te doen verlagen en de symptomen te doen verlichten.

Vrijdag08.00 - 18.00 uur

Elbrich de Jong