Wat wordt er vergoed door de verzekering

Vergoeding

Vergoedingen fysiotherapie

Om voor vergoeding voor fysiotherapie in aanmerking te komen heeft u een aanvullende verzekering nodig. De fysiotherapeut kan een verzekeringscheck uitvoeren en inzien voor hoeveel behandelingen u verzekerd bent. De fysiotherapeut kan niet inzien of u al ergens anders onder behandeling bent geweest en hoeveel behandelingen er al zijn verbruikt. Indien u in hetzelfde kalenderjaar bij een andere praktijk onder behandeling bent geweest kunt u dit via de verzekering inzien en doorgeven aan uw behandelend fysiotherapeut.

Uitzonderingen op het bovenstaande verhaal

Vergoeding fysiotherapie jongeren tot 18 jaar

Jongeren tot 18 jaar krijgen maximaal de eerste 9 behandelingen voor fysiotherapie en oefentherapie vergoed. Hebben deze behandelingen niet het gewenste resultaat? Dan kan de zorgverzekeraar tot maximaal 9 extra behandelingen vergoeden.

2.            Artrose heup-knie

Bij artrose heup-knie krijgt u maximaal 12 behandelingen fysiotherapie vergoed vanuit de basisverzekering. Een verwijzing van de huisarts is hierbij een vereiste. Let op: bij de vergoeding uit de basisverzekering wordt wel het eigen risico in rekening gebracht.

3.            Chronische aandoeningen

Een chronische aandoening is een aandoening die langer dan 3 maanden duurt. Er zijn meerdere soorten chronische aandoeningen. De meest bekenden zijn: hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Meer weten? Informatie is beschikbaar op de website van het RIVM.

Chronische pijn

Chronische pijn geeft aan dat u pijnklachten en/of beperkingen ervaart die langer dan 3 maanden aanhouden.

Chronische indicatie voor fysiotherapie

Bij zowel chronische aandoeningen en/of chronische pijnklachten heeft u niet altijd recht op een chronische indicatie fysiotherapie. Hier is veel verwarring over.

Heeft u een chronische aandoening die op de bovenstaande lijst staat? Dan krijgt u fysiotherapie vergoed vanaf de 21ste behandeling. U betaald dus eerste 20 behandelingen dus zelf, of deze komen uit het aanvullend pakkend indien deze toereikend genoeg is.

Een verwijzing van de huisarts is hierbij een vereiste.

Voorbeeld: u heeft een chronische aandoening die op de bovenstaande lijst staat, en u heeft een aanvullend pakket voor fysiotherapie van 9 behandelingen. U betaald dan 11 behandelingen zelf (20-9).

Heeft u een chronische aandoening die niet op de bovenstaande lijst staat? Dan wordt de fysiotherapie niet vergoed vanuit de basisverzekering. Alleen vanuit uw aanvullende verzekering.