Heeft u last van een Frozen Shoulder

Wij zijn dagelijks beschikbaar tussen 08.00 en 18.00 uur, neemt u gerust contact met ons op!

Frozen shoulder gepaard met veel pijn

Ondraaglijk, langdurig en behoorlijk hinderend. In bijna elk gesprek met iemand die last heeft van een ‘frozen shoulder’ komen deze woorden voor.  De schouder ‘bevriest’ omdat het kapsel tussen de schouder en de bovenarm verkleefd en ontstoken raakt, wat ook wel een ‘adhesieve capsulitis’ wordt genoemd. Een forse bewegingsbeperking, pijn bij zowel rust als bewegen, stijfheid in zowel schouder als arm en nachtelijke pijn typeren dan het klachtenbeeld.

Een duidelijke oorzaak voor het ontstaan van een ‘frozen shoulder’ is er niet, maar wel zijn er een aantal factoren aan te wijzen die de kans op het ontwikkelen van dit fenomeen vergroten. Een langdurige periode van immobilisatie, een verwonding van de schouder na een ongeval of operatie, overbelasting, diabetes (suikerziekte), een beroerte maar ook aandoeningen aan de schildklier en problemen met hart en/of longen dragen bij aan het ontstaan van dit kwetsuur.

Fysiotherapie kan de pijn en de bewegingsbeperkingen grotendeels doen laten verdwijnen, al kan het soms wel een jaar duren voordat de schouder weer optimaal functioneert. In het eerste deel van het hersteltraject zal fysiotherapie bestaan uit het optimaliseren van de beweeglijkheid van de schouder en het adviseren over het juiste houdings- en bewegingsgedrag. Als de pijn begint af te nemen, dan is het zaak om de spieren zo soepel mogelijk te houden. Alledaagse handelingen zullen langzaamaan steeds makkelijker gaan.

Echter, de spieren die het schoudergewricht omvatten dienen niet alleen soepeler, maar ook sterker te worden. De kracht van deze musculatuur wordt verbeterd door middel van oefeningen onder begeleiding in combinatie met een huiswerk-oefenprogramma. Middels een trainingsschema en meetinstrumenten kan de fysiotherapeut bekijken in hoeverre er dan vooruitgang wordt geboekt. Wanneer u dit stadium binnen de grenzen van pijn doorloopt, dan heeft u het zelf in de hand om de ‘frozen shoulder’ zo snel mogelijk te laten verdwijnen.

Gaat het herstel van uw ‘frozen shoulder’ gepaard met veel pijn? Dan kunnen onze fysiotherapeuten u tijdens het hersteltraject doorverwijzen voor een corticosteroïden injectie.