Heeft u last van spanningshoofdpijn?

Wij zijn voor al uw spanningshoofdpijnen beschikbaar tussen 08.00 en 18.00 uur

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende vorm van hoofdpijn. Het gevoel ‘een strakke band’ rondom het voorhoofd te hebben kan lichte, milde of intense pijn achter de ogen en in de nek veroorzaken. Spanningshoofdpijn is soms enkele dagen aanwezig, maar kan ook chronisch zijn. In dat geval zijn de klachten maandelijks meer dan 15 dagen aanwezig.

Oorzaak voor het ontwikkelen van spanningshoofdpijn is het hebben van overmatige spierspanning in de nek en op het hoofd. Deze spierspanning ontstaat bij mensen die te maken hebben met angst, (aanhoudend ontregelende) stress of vermoeidheid en mensen die hun nek te veel belasten met hun houdings- en bewegingsgedrag. Zo is het hebben van een computerbaan één van de grootste boosdoeners als het gaat om het ontwikkelen van ‘tension type headache’. De nek is niet gemaakt om een statische positie langdurig vast te houden. Gebeurt dat toch, zoals bij mensen die voor langere tijd computeren, dan zorgt dat voor overmatig gebruik van nekspieren. De spanning die dan ontstaat heeft hoofdpijn tot gevolg.

Omdat spanningshoofdpijn in verbinding staat met de hals, de schouders en het hoofd, is er voor een fysiotherapeut een belangrijke taak weggelegd in het verhelpen van de symptomen. Een zorgverlener kan de spierspanning doen verminderen en u tevens adviseren over het geen u kunt bewerkstelligen om de nek dusdanig te versterken zodat ‘tension type headache’ louter tot het verleden behoort. Zeker een aanrader wanneer u al langere tijd last heeft.