Heeft u last van rugklachten?

Wij zijn voor al uw rugklachten dagelijks beschikbaar tussen 08.00 en 18.00 uur.

Het is echt waar: één op de vier mensen krijgt wel eens te maken met lage rugpijn. De pijn kan er plotseling in schieten, bijvoorbeeld door overbelasting van de rug of na een acute en onverwachtse beweging, maar kan ook sluimerend in de tijd ontstaan. Je rug voelt aan als een
zwakke plek. Houdingen en bewegingen die normaal vanzelfsprekend zijn blokkeren je nu in het dagelijks leven. Het kan zelfs zo zijn dat de pijn uitstraalt naar de billen of naar één van beide benen. Hoe langer dat soort klachten aanhouden, hoe nadeliger dat is voor het humeur.
Het zal je misschien verbazen maar bij 90% (!) van de mensen gaat de pijnsensatie niet gepaard met schade in de rug. Ja, de lage rug is pijnlijk. Nee, daar ligt echter geen hernia of gewrichtsontsteking aan ten grondslag. Hoe dat kan? Daar zijn meerdere oorzaken voor.

Sommige mensen lijken vooral last te hebben van de onderrug wanneer zij stress ervaren. De snelheid van de hartslag en de ademhaling nemen in dat geval toe en de spieren in het lichaam spannen zich aan. Dit proces kan rugpijn in de kaart spelen. Een neveneffect is bovendien dat mensen met lage rugpijn geneigd zijn om minder te bewegen, terwijl bewegen juist goed is voor het herstel. Niet bewegen zorgt voor een neerwaartse spiraal. De pijnsensatie blijft intact. Ook het hebben van een verkeerde (werk)houding, het voortdurend maken van verkeerde
bewegingen of een sportieve overbelasting zijn belangrijke indicatoren voor het ontstaan en voortbestaan van zogenoemde aspecifieke lage rugpijn. Om pijnlijke houdingen en bewegingen van de onderrug te ontzien, moeten de omliggende spieren overwerken.

Als vervolgens ook deze musculatuur aan zijn grens komt, wordt rugpijn nog meer geforceerd. Om die reden is het belangrijk om bij lage rugpijn een fysiotherapeut te raadplegen. Hij/zij kan u helpen zich bewust te worden van het op een juiste wijze om te gaan met houdingen en
bewegingen die het herstel van de onderrug bevorderen. Tevens kan de fysiotherapeut u helpen met het laten ontspannen van de rugspieren en u leren welke oefeningen te verrichten zijn om te voorkomen dat dezelfde klacht na een aantal weken/maanden opnieuw terugkeert.

Vrijdag 12.00 - 18.00 uur

Romir Mangal