Heeft u last van Hernia

Wij zijn voor al uw Hernia klachten beschikbaar tussen 08.00 en 18.00 uur

Acute lage rugpijn of nekpijn zijn de eerste symptomen van een hernia

Een hernia een aandoening die verband houdt met de verplaatsing van een van de tussenwervelschijven. Onze wervelkolom bestaat inderdaad uit 24 wervels. Tussen elk van hen is een tussenwervelschijf geplaatst, een soort kussen. Deze schijf bestaat uit twee elementen: een centrale kern (kern)  omgeven door een vezelring (annulus)  die de twee wervels aan elkaar hecht. Als de ring barst, steekt de kernstof buiten de ruggengraat uit. Dit wordt een hernia genoemd. Bij de overloop van de tussenwervelschijf kan dan compressie van een zenuwwortel of het ruggenmerg veroorzaken.

Voor de meeste mensen is acute lage rugpijn of nekpijn het eerste symptoom, deze pijn kan enkele dagen aanhouden en daarna toenemen. Het wordt vaak gevolgd door mogelijke beenpijn(onderrug) of armpijn(nek), wat gepaard kan gaan met gevoelloosheid of spierzwakte. In het geval van de onderrug gaan de klachten tot onder de knie en vaak in de voet en enkel.  In het geval van de nek gaan de klachten tot de elleboog en vaak in de hand.

Bij een verdenking van een hernia zal de fysiotherapeut een neurologisch onderzoek uitvoeren om spierzwakte of verlies van gevoeligheid op te sporen in de ledematen. Dit gaat gepaard met specifieke testen. Om de diagnose van een hernia te bevestigen, kan in overleg met uw huisarts een MRI worden aangevraagd.

De fysiotherapeuten bij Medisch centrum Thomsonplein  fysio kunnen door middel van fysiotherapeutische technieken de pijn doen verminderen en de mobiliteit van de wervelkolom verbeteren. Daarnaast zal door middel van medische trainingstherapie de kracht en stabiliteit van de  wervelkolom bevorderen. Omdat de oorzaak vaak gezocht moet worden in het verkeerd zitten of tillen, adviseren wij u ook over over ergonomische principes om het risico op herhaling te verminderen.

Het kan zo zijn dat een conservatief beleid niet aanslaat. Dan zal gekeken worden met uw huisarts of een operatie geïndiceerd is. Na een hernia operatie kunnen bij uw revalidatie proces begeleiden om de belastbaarheid van de wervelkolom op zijn oude niveau te brengen.